Säveltäjä Kyllikki Salo
Sinfonia orkesteri itse
"Orkesterien uusi aikakausi antaa köyhille säveltäjille tavan jalostaa ja toteuttaa omaa musiikkia itsenäisesti päätepisteeseensä - näyttämölle.
Esityksissä, joissa sinfoniaorkesterin ei ole mahdollista olla säestämässä näytöksiä esitystilan puutteiden tai taloudellisten syiden vuoksi, voi elävä orkesteri soittaa ja äänityttää musiikin tietokoneelle. Vaikka kysymyksessä on katsojien silmissä miinus, onnistunut toteutus hävittää katsojan harmituksen nopeasti.
Tutkin mahdollisuutta pyytää ammattimaista, keskikokoista orkesteria soittamaan sekä äänittämään Manta -musikaalin säestyksen. Jouduin luopumaan viime syksynä ajatuksesta, koska hintahaarukka läheni kahtakymmentä tuhatta euroa.
Samanaikaisesti havahduin nykytekniikan kehittymiseen. Ymmärsin, että kykenen luomaan oman sinfoniaorkesterini itse tietokoneellani. Lähdin viimeistelemään Pirkanmaan ammattikoulussa 20 vuotta sitten jääneet opintoni aiheesta Los Angelilaisen Momentum -elokuvasävellysluokan kautta.
Säveltäjät ovat käyttäneet hyväksi tekniikkaa jo kauan. Mutta vasta nyttemmin äänimaailman valikoimat ovat kehittyneet kiitettäviksi, niin että välillä ammattisoittajan on vaikea erottaa tietokoneella luotua soitantaa elävän orkesterin soitosta. Käytännössä selittävä tekijä on, että tietokoneorkesterin luojan käytettävissä on ylitsepursuava valikoima huippuammattilaisten soittamia "äänipalikoita".
Itse luotu sinfoniaorkesteri on orkesteri, jonka pienet palaset koostuvat elävien huippuammattilais-soittajien aidoista äänityksistä. Sen sijaan, että elävä sinfoniaorkesteri kerralla soittaisi kappaleen, säveltäjä koostaa orkesterin tuhansista yksittäisistä, aidoista äänistä.
Täten olen hyvin kiitollinen mahdollisuudesta säveltää, luoda orkesteri ja johtaa sitä itse. Olen itse sinfoniaorkesterini."
Sastamalalainen monitaiteilija Kyllikki Salo on säveltänyt 15-vuotiaasta alkaen tulkiten elämää sävelin ja sanoin. Kyllikin sävellyksen tie vei 2000-luvun alussa Pirkanmaan ammattikorkeakouluun pyytämään sävellysopinahjon perustamista. Etsintöjen jälkeen opettajaksi uuteen opintokokonaisuuteen löytyi Jouni Kaipainen.
Opintojen ohella Kyllikki tuotti Tampereen tuomiokirkkoon säveltämänsä Luukkaan Jouluevankeliumin. Myös pukusuunnittelu, valot, dramaturgia olivat Kyllikin käsialaa. Musiikki vaelsi atonaalisesta tonaaliseen 7 laulajan, sellon, oboen ja huilun voimin,
Myös opintojen ohella Kyllikki neuvotteli Sara Hildenin taidemuseon kanssa kivikaudelta nykypäivään historian läpäisevästä musiikki-installaatiosta, mutta sai lopulta kielteisen vastauksen. Sävellysopinnot jäivät kesken, mutta säveltäminen ei loppunut.
Kymmenen vuotta sitten Kyllikki etsi puolisoa ja laittoi nettipalstalle puolison kriteereihin vain kohtaan "kulttuuri" -rastin. Näin sai alkunsa Kyllikin ja Jarmon avioliitto ja taiteellinen yhteistyö. Se kulminoituu tässä ajassa Tyrvään Mantan musikaaliin kolmen pitkän elokuvan (Sysien syleily -trilogia) ja kolmen näytelmän (Kesämökkivuokralaiset 2018, Selviytyvät 2019 ja Hissi 2021)
jälkeen. Näissä kaikissa Kyllikin musiikki on soinut taustalla tai lauluina.
Manta-musikaalin sävelkieli noudattaa kansanperinteitä, sitä vanhaa hyvää aikaa, jota Kyllikki ihannoi. Tämä seikka edelleen yhdistetään Jouni Kaipaisen toteamukseen Kyllikistä, että Kyllikki on oppinut Bachinsa. Nuoruuden Johannes passion laulamiset Harjun nuorten kuorossa imeytyivät vaikutteiksi. Kansanperinettä ja Bachia värittävät rikkaasti edelleen myös sävellajivapaat harmoniat. Kyllikin musiikki pysäyttää, koskettaa ja toisaalta antaa sävelten voimaannuttavaa energiaa arjen keskelle.